Een van de meest indrukwekkende verzen uit de Bijbel vind ik verzen 16 én 17 uit Ezechiël 37. Hierin zegt G-d tegen Ezechiël: “Mensenzoon, neem twee stukken hout. Schrijf op het ene stuk: Voor het koninkrijk Juda en de stammen van Israël die daarbij horen. En schrijf op het andere stuk: Voor het koninkrijk Israël en de stammen van Israël die daarbij horen. Houd de stukken hout dan zó in je hand, dat ze één geheel worden”

Wat vind ik hier zo mooi aan? Dat heeft alles te maken met het achterliggende idee achter verzen 16 en 17. De Kol HaTor (2:102) legt uit dat deze twee stokken symbool staan voor alle twaalf stammen van Israël, die over de gehele wereld verspreid geraakt zijn. Het ‘samenbrengen’ van deze twee stokken staat dus symbool voor het weer samenbrengen van alle twaalf stammen, zodat we samen weer één worden.

Laat ik mij allereerst even voorstellen: ik ben Mels, 21 jaar en ik ben ‘joods-christelijk’. Ik ben christelijk opgevoed, geloof in Yeshua HaMashiach en ga regelmatig naar de kerk maar daarnaast heb ik het afgelopen jaar gemerkt dat ik door G-d aangetrokken ben tot de Tora. Ik studeer dagelijks de Gemara (Talmoed), Midrasjiem, Misjnajoth en chassidoeth en de christelijke bijbel . Iets wat ik ontzettend gaaf vind om te doen, want door de verdieping in te gaan heb ik gemerkt dat ik dichter bij G-d ben gekomen dan ooit. Hoe gaaf is dat! Daarnaast doe ik een onderzoek naar Erets Jisraeel (het Beloofde Land) en of deze belofte vandaag de dag nog steeds geldend is en op welke manier. Ook heb ik een eigen website waar ik wekelijks inzichten plaats op de parasjioth (wekelijkse Torah-secties).

Ik heb ongeveer een jaar geleden rabbijn Meïr leren kennen via facebook. Ik zat op het internet te kijken naar een Beet Midrasj in de buurt van waar ik woon, en zodoende kwam ik bij Ohel Abraham terecht. Deze zoektocht was het resultaat van een superinteressante en gave reis naar Erets Jisraeel in de krokusvakantie van 2019. Ik wist eigenlijk niet zoveel van het Beloofde Land af, maar eenmaal thuisgekomen was alles anders. Ik voelde een diepere connectie met G-d en voelde mij opeens super sterk aangetrokken tot de Tora. Ik ben nog steeds christelijk, maar door als een ‘joods-christelijk’ persoon te leven, zie ik dat alles G-d toebehoort en is mijn connectie met G-d anders dan ooit tevoren.

Een supermooie plek, waar iedereen zichzelf kan en mag zijn, en waar ruimte is voor iedereen. Ik kan mij nog goed de Shabbath herinneren (Ha’Azinu) toen ik voor het eerst bij Ohel Abraham in Rotterdam kwam. Na een erg warm welkom door rabbijn Meïr zelf, was het tijd om de wekelijkse sjioer bij te wonen (soort van preek). Omdat ik die week zelf al wat inzichten had gepubliceerd op de parasja was ik lekker interactief tijdens de sjioer en ik voelde mij erg op mijn gemak. Wat een prachtige omgeving met aardige mensen die je respecteren hoe je bent. Of je nou christen, moslim of atheïst bent, je bent altijd welkom bij Ohel Abraham in Rotterdam. Dat maakt, mijns inziens Ohel Abraham ook zo bijzonder.

Ohel Abraham is zeker een aanrader; of je nou christelijk, Joods of moslim bent (of anders), wees welkom bij Ohel Abraham, waar iedereen je respecteert en waar je naast religieuze onderwerpen ook gewoon de gezelligheid kan ervaren en samen L’chaim kan zeggen op de komende week.

In de woorden van de Misjnah: “Aan hem die (de Torah) leert, zal de kracht worden gegeven om in de studie te excelleren en erin les te geven” (Abothj 4:5). Moge je gezegend zijn om de mitswoth uit te mogen voeren, ongeacht of je joods of niet bent, want in de woorden van de Talmoed ‘zelfs als een niet-Jood zich aan de mitswoth houdt, wordt hij beschouwt als een Hogepriester”.

Pin It on Pinterest

Share This