Voor veel mensen die met de beste bedoeling de Tora lezen, blijft het vaak lastig om te lezen wat er letterlijk staat vanwege misvattingen die soms al een leven lang zijn aangeleerd.

Eén voorbeeld is de bovenstaande vraag, waarop HaSjeem zelf een duidelijk antwoord op heeft gegeven:

לֹא אִישׁ אֵל וִיכַזֵּב, וּבֶן-אָדָם וְיִתְנֶחָם

God is niet een man die zijn woord breekt of een mensenkind dat van besluit verandert.

Bamidbar 23:19

וְיָדַעְתָּ הַיּוֹם, וַהֲשֵׁבֹתָ אֶל-לְבָבֶךָ, כִּי יְהוָה הוּא הָאֱלֹהִים, בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל-הָאָרֶץ מִתָּחַת:  אֵין, עוֹד  

“Daarom moet u heden weten en ter harte nemen dat HaSjeem God is, boven in de hemel en beneden op de aarde, niemand anders!” 

Debariem 4:39

De Rambam schrijft hierover in Jesodee Hatorah 1:8 dat HaSjeem geen lichaam of fysieke gestalte heeft, omdat een lichaam slechts op één plaats kan zijn, terwijl God in de hemel en op de aarde is. 

 וְאֶל-מִי תְדַמְּיוּנִי, וְאֶשְׁוֶה–יֹאמַר, קָדוֹשׁ  

“Met wie zou u Mij willen vergelijken, of aan wie ben Ik gelijk? zegt de Heilige.” 

Jesaja 40:25 

Hierover schrijft de Rambam ook in Jesodee Hatorah. Als HaSjeem een lichaam zou zijn, dan zou Zijn lichaam vergelijkbaar zijn met andere lichamen. Daarom zegt de profeet dat HaSjeem met niemand vergeleken kan worden, want HaSjeem heeft geen lichaam of fysieke vorm.

De Eeuwige is dus geen mens maar geheel anders, dát is monotheïsme. Al het andere is afgoderij, zoals de Rambam zegt:

עיקר הצווי בעבודת כוכבים שלא לעבוד אחד מכל הברואים לא מלאך ולא גלגל ולא כוכב ולא אחד מארבעה היסודות ולא אחד מכל הנבראים מהן

De kern van de opdracht om niet aan afgoderij te doen, is om niets te dienen wat geschapen is, niet een engel, niet een ster, geen van de vier elementen en evenmin een entiteit dat van hen gemaakt is.

Misjnee Tora, hilchot Aboda kochabim, hoofdstuk 1, halacha 1

Een korte toelichting op het bovenstaande geeft rabbijn Abel, die geregeld bij ons in Rotterdam op bezoek komt. Wees welkom om Tora te leren!

Pin It on Pinterest

Share This